Nokian Tyres тества своите зимни гуми по целия свят, но истинският дом на зимните гуми е в Ивало, Финландия, на север от Полярния кръг. Най-северният производител на гуми в света построи центъра за тестване на гуми в Ивало още в средата на 1980-те години. Разположен на над 700 хектара площ, тестовият център наистина заслужава репутацията си – най-голямата в света и с най-разнообразни условия среда за зимни тестове е построена в екстремни условия.
Като пионер в технологиите при зимните гуми, Nokian Tyres използва повече от половината от разходите си за научноизследователска и развойна дейност за тестване на продуктите. „White Hell” е основният тестов център.
– Още от ранните етапи на разработката тестваме всяка нова гума в автентична среда, за да осигурим безупречно представяне при трудни, тежки и променящи се условия. Автентичното тестване върху лед и сняг е съществена част от научноизследователската и развойна дейност, тъй като характеристиките на гумата не могат да бъдат оптимизирани само чрез компютърно моделиране – обяснява Мати Суурипаа, мениджър на тестовия център на Nokian Tyres.
"Автентичното тестване върху лед и сняг е съществена част от научноизследователската и развойна дейност, тъй като характеристиките на гумата не могат да бъдат оптимизирани само чрез компютърно моделиране."
Създаването на нова гума е дълъг процес, който отнема от две до четири години. Едно от сериозните предизвикателства е практическият тест, който дава насоки за по-нататъшната научноизследователска дейност, докато остане само най-добре представящата се гума, проектирани за конкретните зимни условия.
Зимните гуми се нуждаят от различни характеристики в зависимост от това дали се използват в ледовете на севера, или в по-топлата зима в Централна Европа.
– С безкомпромисни тестове и постоянно изследвайки границите на сцеплението, се стремим да създаваме още по-добри и надеждни зимни гуми. Гарантираната безопасност на гумите дава на шофьорите спокойствие дори по зимните пътища. Ако гумата е тествана в Ивало, при най-тежките условия в света, тя ще се справя надеждно навсякъде – добавя Суурипаа.
"С безкомпромисни тестове и постоянно изследвайки границите на сцеплението, се стремим да създаваме още по-добри и надеждни зимни гуми. Гарантираната безопасност на гумите дава на шофьорите спокойствие дори по зимните пътища."
Шест месеца тестове при температури под нулата и в полярната нощ
„White Hell” кипи от живот от ноември до май. През това време в Ивало има повече от 200 дни с температури под нулата. Точно тогава тестваме над 20 000 гуми, изминавайки над 40 000 километра. Нашите опитни научноизследователски и тестови екипи и тест пилоти тестват гумите през деня и нощта.
Тестовете на гумите се провеждат възможно най-консистентно върху различни заледени и заснежени писти. Тестовете изискват изключителна професионална компетентност, прецизност и хиляди повторения. Известни със своите първокласни продукти, Nokian Tyres имат над 100 километра добре поддържани тестови писти в Ивало.
– На практика гарантираме, че снежната покривка на пистата винаги ще е с една и съща дебелина, и ако е необходимо, награпяваме леда и след това го почистваме – обяснява Суурипаа.
В „White Hell” не винаги е бяло – в средата на зимата мракът на полярната нощ отправя своите предизвикателства. След това идва пролетта с променливите условия, резултат от студените нощи и слънчевите дни – в един ден амплитудата в температурата на тестовите писти може да достигне 40°C.
Слънчевото време рано напролет също е предизвикателство. В най-лошия случай температурата през деня се повишава дотолкова, че да не можем да тестваме поради температурните колебания. Тогава изчакваме до залез слънце и провеждаме тестовете през нощта.
Освен внимателно поддържаните тестови писти, центърът има и 700-метрова „ледена зала”, което позволява консистентно и точно измерване при всякакви условия.
Технологията не може да замести човека
При разнообразните тестове е от съществено значение да се симулират зимните екстремни режими на шофиране. „White Hell” има над 20 различни тестови писти. На тях се тества представянето на гумите при ускоряване и спиране или при шофиране по завои и хълмове, както и сцеплението на различни повърхности при лед, сняг и киша. При тестовете използваме най-съвременните технологии.
– Непрекъснато усъвършенстваме тестовото оборудване, за да разполагаме с възможно най-доброто. Например наблюдението на температурата и относителната влажност в реално време улеснява и ускорява работата ни – казва Петри Пелтониеми, тест мениджър в Nokian Tyres.
Nokian Tyres са признати за водещия в света експерт по екстремни условия, благодарение на детайлното тестване на продуктите в Лапландия. Най-важното са опитните пилоти, но в някои тестове използваме и технологиите. Роботизираните автомобили например са много полезни, когато имате нужда от множество прецизни повторения. В сравнение с нашите тест пилоти обаче те играят поддържаща роля.
– Никоя машина или уред не може да замести човека и човешкия опит. Да станеш добър пилот отнема години и добрите пилоти ни дават най-ценната информация. Обсъждаме всички резултати с нашите тест пилоти – добавя Пелтониеми.
Научете повече:
Върхови експертни умения и ноу-хау в най-новите технологии
Накратко за тестовия център в Ивало
- „White Hell” на Nokian Tyres е най-големият център в света за тестване на зимни гуми. Площта му се равнява на 1129 футболни или 700 бейзболни игрища.
- Тестовете на нашите гуми се провеждат денонощно в уникалните условия на финландска Лапландия, върху над 30 тестови писти.
- Всяка година в Ивало има над 200 дни с температури под точката на замръзване, които създават тежки условия за тестване на гумите.
- През сезона в нашия тестов център се тестват над 20 000 зимни гуми.
- Изминаваме над 40 000 км с тестваните гуми.
- Нашите пилоти тестват гумите в Ивало при всякакви метеорологични условия над 180 дни в годината.
- Почти 700-метровата „ледена зала” позволява консистентно тестване при всякакви условия.