Тестовият център в Ивало „White Hell”

Тестовият център „White Hell” („Белия ад”) в Ивало е мястото, където Nokian Tyres, най-северният производител на гуми в света, тества безкомпромисно своите зимни гуми в сняг, лед и киша. Опитните тест пилоти изпитват гумите до границата на възможностите им, за да изберат най-добрите от добрите. Ако една гума се справя с най-тежките условия в света, тя ще се справя надеждно навсякъде.

Гледайте видеоклиповете

Nokian Tyres тества своите зимни гуми по целия свят, но истинският дом на зимните гуми е в Ивало, Финландия, на север от Полярния кръг. Най-северният производител на гуми в света построи центъра за тестване на гуми в Ивало още в средата на 1980-те години. Разположен на над 700 хектара площ, тестовият център наистина заслужава репутацията си – най-голямата в света и с най-разнообразни условия среда за зимни тестове е построена в екстремни условия.

Като пионер в технологиите при зимните гуми, Nokian Tyres използва повече от половината от разходите си за научноизследователска и развойна дейност за тестване на продуктите. „White Hell” е основният тестов център.

– Още от ранните етапи на разработката тестваме всяка нова гума в автентична среда, за да осигурим безупречно представяне при трудни, тежки и променящи се условия. Автентичното тестване върху лед и сняг е съществена част от научноизследователската и развойна дейност, тъй като характеристиките на гумата не могат да бъдат оптимизирани само чрез компютърно моделиране – обяснява Мати Суурипаа, мениджър на тестовия център на Nokian Tyres.

"Автентичното тестване върху лед и сняг е съществена част от научноизследователската и развойна дейност, тъй като характеристиките на гумата не могат да бъдат оптимизирани само чрез компютърно моделиране."
Мати Суурипаа, мениджър на тестовия център на Nokian Tyres

Създаването на нова гума е дълъг процес, който отнема от две до четири години. Едно от сериозните предизвикателства е практическият тест, който дава насоки за по-нататъшната научноизследователска дейност, докато остане само най-добре представящата се гума, проектирани за конкретните зимни условия.

Зимните гуми се нуждаят от различни характеристики в зависимост от това дали се използват в ледовете на севера, или в по-топлата зима в Централна Европа.

– С безкомпромисни тестове и постоянно изследвайки границите на сцеплението, се стремим да създаваме още по-добри и надеждни зимни гуми. Гарантираната безопасност на гумите дава на шофьорите спокойствие дори по зимните пътища. Ако гумата е тествана в Ивало, при най-тежките условия в света, тя ще се справя надеждно навсякъде – добавя Суурипаа.

"С безкомпромисни тестове и постоянно изследвайки границите на сцеплението, се стремим да създаваме още по-добри и надеждни зимни гуми. Гарантираната безопасност на гумите дава на шофьорите спокойствие дори по зимните пътища."
Мати Суурипаа, мениджър на тестовия център на Nokian Tyres

Шест месеца тестове при температури под нулата и в полярната нощ

„White Hell” кипи от живот от ноември до май. През това време в Ивало има повече от 200 дни с температури под нулата. Точно тогава тестваме над 20 000 гуми, изминавайки над 40 000 километра. Нашите опитни научноизследователски и тестови екипи и тест пилоти тестват гумите през деня и нощта.

Тестовете на гумите се провеждат възможно най-консистентно върху различни заледени и заснежени писти. Тестовете изискват изключителна професионална компетентност, прецизност и хиляди повторения. Известни със своите първокласни продукти, Nokian Tyres имат над 100 километра добре поддържани тестови писти в Ивало.

Ivalo Testing Center “White Hell”


– На практика гарантираме, че снежната покривка на пистата винаги ще е с една и съща дебелина, и ако е необходимо, награпяваме леда и след това го почистваме – обяснява Суурипаа.

В „White Hell” не винаги е бяло – в средата на зимата мракът на полярната нощ отправя своите предизвикателства. След това идва пролетта с променливите условия, резултат от студените нощи и слънчевите дни – в един ден амплитудата в температурата на тестовите писти може да достигне 40°C.

Слънчевото време рано напролет също е предизвикателство. В най-лошия случай температурата през деня се повишава дотолкова, че да не можем да тестваме поради температурните колебания. Тогава изчакваме до залез слънце и провеждаме тестовете през нощта.

Ivalo Testing Center “White Hell”


Освен внимателно поддържаните тестови писти, центърът има и 700-метрова „ледена зала”, което позволява консистентно и точно измерване при всякакви условия.

Ivalo Testing Center “White Hell”


Технологията не може да замести човека

При разнообразните тестове е от съществено значение да се симулират зимните екстремни режими на шофиране. „White Hell” има над 20 различни тестови писти. На тях се тества представянето на гумите при ускоряване и спиране или при шофиране по завои и хълмове, както и сцеплението на различни повърхности при лед, сняг и киша. При тестовете използваме най-съвременните технологии.

– Непрекъснато усъвършенстваме тестовото оборудване, за да разполагаме с възможно най-доброто. Например наблюдението на температурата и относителната влажност в реално време улеснява и ускорява работата ни – казва Петри Пелтониеми, тест мениджър в Nokian Tyres.

Nokian Tyres са признати за водещия в света експерт по екстремни условия, благодарение на детайлното тестване на продуктите в Лапландия. Най-важното са опитните пилоти, но в някои тестове използваме и технологиите. Роботизираните автомобили например са много полезни, когато имате нужда от множество прецизни повторения. В сравнение с нашите тест пилоти обаче те играят поддържаща роля.

– Никоя машина или уред не може да замести човека и човешкия опит. Да станеш добър пилот отнема години и добрите пилоти ни дават най-ценната информация. Обсъждаме всички резултати с нашите тест пилоти – добавя Пелтониеми.

Научете повече:
Върхови експертни умения и ноу-хау в най-новите технологии

Накратко за тестовия център в Ивало

  • „White Hell” на Nokian Tyres е най-големият център в света за тестване на зимни гуми. Площта му се равнява на 1129 футболни или 700 бейзболни игрища.
  • Тестовете на нашите гуми се провеждат денонощно в уникалните условия на финландска Лапландия, върху над 30 тестови писти.
  • Всяка година в Ивало има над 200 дни с температури под точката на замръзване, които създават тежки условия за тестване на гумите.
  • През сезона в нашия тестов център се тестват над 20 000 зимни гуми.
  • Изминаваме над 40 000 км с тестваните гуми.
  • Нашите пилоти тестват гумите в Ивало при всякакви метеорологични условия над 180 дни в годината.
  • Почти 700-метровата „ледена зала” позволява консистентно тестване при всякакви условия.