Всичко е в усещането
Дори най-добрите инструменти не могат да определят как се усеща една гума при шофиране.
Всяка година тест пилотите на Nokian Tyres изминават стотици хиляди километри, за да почувстват, усетят и оценят. Когато автомобилът вече е станал част от тялото, тестерът знае как се усещат гумите. Наред с Финландия, ние тестваме гумите по цял свят, върху различни пътни повърхности в бързопроменящи се метеорологични условия. Най-добрите тестови пилоти в света, широк диапазон от дейности по тестване, и разнообразно тестово оборудване се грижат за това гумите да работят по възможно най-добрия начин при най-различни условия – дори в екстремни ситуации.
Тест пилотите играят важна роля в тестовете на гуми. Те са обучени за това, но ноу-хауто и усещането се придобиват само чрез практика.
– Усещате поведението на гумата с ръцете и инстинктите си. Начинът, по който колата реагира, колко бързо се стабилизират гумите след поднасяне и как се държат по време на спиране, ускоряване, слалом и стръмно изкачване и спускане – казва Петри Паананен, тест пилот на Nokian Tyres.
Тест пилотите отчитат резултатите от тестовото шофиране и идентифицират добрите свойства на гумите и областите за подобрение. Крайният резултат от тестовете включва субективните мнения и обективните тестови данни. Тази информация се използва за по-нататъшно разработване, за да се създаде най-важната характеристика за безопасност на автомобила – възможно най-добрата гума.
– При лошата гума винаги ще има нещо, с което няма да премине нашия богат набор от тестове.
"При лошата гума винаги ще има нещо, с което няма да премине нашия богат набор от тестове."
А какви са изискванията към добрите тест пилоти, освен аналитичните умения? Най-малкото, здрави нерви и способност да тестват продуктите без предубеждения, а също и подходящата комбинация от скромност и амбиция. И да не прекаляват с педала на газта.
– Изпитването на гуми не е рали. Целта му не е скоростта, а за усещането и анализа на гумата. Разбира се, че караме бързо понякога, но в центъра на вниманието винаги е гумата и нейното представяне – обяснява Паананен.
Паананен е спокоен и проактивен шофьор и извън тестовите писти.
– Обръщам голямо внимание на това, което другите правят на пътя. Изглежда понякога се увличам с анализите, а после у дома се шегуват с постоянните ми критики – смее се Паананен.