Nokian tyres Hakkapeliitta през 2036 година
По повод на 80-годишнината на зимните гуми Nokian Tyres Hakkapeliitta на компанията Nokian Tyres, Хейки Лиматайнен, доктор на науките и професор в центъра за транспортни изследвания Verne Transport Research Centre към Техническия университет в Тампере, Роберт Хансон, директор на центъра за динамиката на автомобилите активна сигурност на компанията Volvo Cars и Юха Пирхонен, вицепрезидент по изследователската и развойната дейност в Nokian Tyres, се замислят как ще изглеждат мобилността, шофирането и зимните гуми през 2036 г., когато Nokian Tyres Hakkapeliitta че празнува 100 годишнината си.
Когато си представим шофирането след 20 години, виждаме революционна, умна транспортна техника, самоуправляващи се електрически автомобили и зимни гуми, произведени от биоматериали. А дори и с използване на интелигентни технологии от гледна точка на околната среда, автомобилите и гумите, и в 2036 г. гумите ще останат единствената контактна точка между автомобила и пътната настилка. Ето защо гумите са основна част от оборудването за безопасност на автомобила.
В бъдеще превозните средства ще бъдат свързани с по-широка транспортна система, която ще ги заобикаля. Развитието на интернета на нещата се вижда във взаимодействието между автомобилите и различните системи.
‒ Автомобилите могат да комуникират с други превозни средства, с интернет, с облачни услуги или транспортни системи и да събират, предават и анализират данни в реално време", казва Роберт Хансон, директор на центъра за динамиката на автомобилите и активна безопасност на компания Volvo Cars.
"Автомобилите могат да комуникират с други превозни средства, с интернет, с облачни услуги или транспортни системи и да събират, предават и анализират данни в реално време."
Според Юха Пирхонен, вицепрезидент по изследователска и развойна дейност в Nokian Tyres, сензорната технология в гумите на бъдещето ще даде възможност на всеки водач да предвижда промените в пътната настилка и метеорологичните условия 15-20 километра напред. На практика, компютърните системи на автомобилите ще могат да анализират тези данни по-бързо и по-комплексно от водача.
През 2036 г. превозните средства с водач ще бъдат рядкост, тъй като хората ще бъдат превозвани от самоуправляващи се автомобили. Един от факторите, които пречат на прехода към самоуправление, е фактът, че хората разчитат на своите шофьорски умения повече отколкото на автоматичното управление.
‒ Преминаването към автомобили без водач изисква нов начин на мислене и инвестиране в развоя, така че автомобилите да са достатъчно сигурни", казва Хейки Лиматайнен, доктор на науките и професор в центъра за транспортни изследвания Verne към Техническия университет в Тампере, който се занимава с бъдещото шофиране и мобилност.
Въпреки това, малко изненадващо той е убеден, че безопасността на движението ще бъде един от основните фактори, допринасящ за преминаването към самоуправляващи се автомобили.
‒ Разбирането на начина, по който човешкият фактор допринася за пътнотранспортни произшествия, може да даде тласък на развоя за промяна на водача в помощник-водач,“ продължава Лиматайнен.
"Разбирането на начина, по който човешкият фактор допринася за пътнотранспортни произшествия, може да даде тласък на развоя за промяна на водача в помощник-водач."
Робърт Хансон, директор от Volvo Cars, споделя мнението му - той вярва, че самоуправляващите се автомобили ще допринесат за по-безопасно шофиране в дългосрочен план. Бъдещите автомобили ще станат още по-информирани за околността си и ще могат да оптимизират управлението и избора на маршрут от гледна точка на безопасността.
Бъдещите автомобили ще бъдат средство за мобилност
Експертите смятат, че цифровизацията ще развие услугите за мобилност толкова, че притежаването на автомобил ще бъде допълнено от други, алтернативни начини за използване на автомобилите. Според Хейки Лиматайнен, центърът на интересите ще се пренасочва от притежаването на автомобила към използването му като средство за мобилност.
‒ Различните приложения за мобилност ще позволят на хората да използват автомобил, когато имат нужда от него, и да сравняват цените на предлаганите услуги. Тези услуги за мобилност ще се превърнат в норма, след като определен брой потребители започнат да ги използват, т.е. след като имат достатъчно потребители ", казва Лиматайнен.
‒ Например, в градските райони ще бъде възможно движението самоуправляващи се таксита, превозващи хората от място на място. На практика няма да има нужда шофьори", казва Роберт Хансон от компанията Volvo Cars.
Автоматичното управление освобождава шофьорите и дизайнерите на интериора
Роберт Хансон прогнозира, че в бъдеще шофьорите на луксозните автомобили на Volvo ще могат да избират дали искат да се насладят на удоволствието от шофирането сами, или да бъдат превозени до целта си от автомобила.
‒ Автоматичното управление е промяна на парадигмата, когато става въпрос за дизайна на автомобилния интериор. Тя позволява на хората да използват времето си при пътуване за други дейности, като стрийминг забавления или просто почивка", обяснява Хансон.
Целта на автомобилната индустрия и производителите на гуми намаляването на въглеродните емисии
Роберт Хансон вярва, че през 2036 г. въглеродните емисии на превозните средства ще бъде значително по-ниски, въпреки че някои проблеми ще останат.
‒ Електрическите автомобили ще спечелят повече пазарен дял за сметка на двигателите с вътрешно горене, въпреки че горенето ще бъде по-екологосъобразно, отколкото е в момента. В идеалния случай шофирането няма да води до никакви катастрофи или емисии", обобщава той.
През 2036 г. първата зимна гума Nokian Tyres Hakkapeliitta празнува 100-годишнина. Какви гуми ще използваме в бъдеще? Юха Пирхонен, вицепрезидент по изследователска и развойна дейност в Nokian Tyres, смята, че след двадесет години устойчивото развитие в областта на производството на гуми ще бъде стандартна практика, тъй като и днес вече активно се практикува.
"Повече от 80% от въглеродните емисии на гумата се генерират по време на използването им. Ето защо се съсредоточаваме върху намаляването на съпротивлението при търкаляне на нашите гуми, за да намалим техните въглеродни емисии. Ниското съпротивление при търкаляне спестява енергия, което например ще увеличи дължината на пробега на електрическите автомобили. "
"Още сега ние активно работим за намаляване на съпротивлението при търкаляне на гумите, но за популяризирането на електрическите автомобили ще се нуждаем от значителна активност в развойната област, за увеличаване на дължината на техния пробег", продължава Пирхонен.
Гумите остават най-важният елемент за безопасност на автомобила
Изменението на климата се очаква да доведе до по-високи температури в северното полукълбо, а дори и Финландия започва да свиква със зима с малко количество сняг и променливи температури. Според Юха Пирхонен от Nokian Tyres, температурите около точката на замръзване и големите разлики между дневните и нощните температури изискват бъдещите гуми да имат отлично сцепление на лед и мокри повърхности. От друга страна шофьорите също оценяват комфорта на шофиране, като например добрата управляемост и ниския шум.
- Ние оценяваме характеристиките за безопасност на гумите като спирачна ефективност и сцепление, както и характеристиките, които намаляват консумацията на гориво и нивото на шума. Както и при другите компоненти, използвани в нашите автомобили, ние искаме нашите гумите да отговарят на много строги екологични изисквания", казва Роберт Хансон относно критериите прилагани от компанията Volvo.
Какви ще бъдат зимните ни гуми след 20 години?
- В бъдеще можем да имаме щадящи околната среда гуми, направени изцяло от биоматериали и оборудвани със сензорни технологии. Те ще могат да събират данни, които след това ще могат да използват други свързани самоуправляващи се или роботизирани превозни средства. До 2036 г. непрекъснатият развой на гумите ще донесе значителни иновации в съпротивлението при търкаляне", казва Юха Пирхонен, вицепрезидент по изследователска и развойна дейност в Nokian Tyres.
- Гумите ще продължат да бъдат ключова част от безопасността на автомобилите, защото въпреки революционната интелигентна технология, гумите са единствената контактна повърхност между автомобила и пътната настилка", припомня Пирхонен.
Допълнителна информация:
Heikki Liimatainen, Assistant Professor, D.Sc., Transport Research Centre Verne, Tampere University of Technology, tel. +358 408490320
[email protected], Member of the Finnish Climate Change Panel: https://www.ilmastopaneeli.fi/en/
Robert Hansson, Director Vehicle Dynamics & Active Safety, Volvo Car Corporation
Vice President, Research and Development Juha Pirhonen, Nokian Tyres, tel. +358 10 4017708
[email protected]
Transport Research Centre Verne
http://www.tut.fi/verne/en/
Volvo Cars
http://www.volvocars.com/
Concept 26 ‒ Introducing A new Symbol of automotive freedom
https://www.volvocars.com/en-kw
Intellisafe autopilot
https://www.ilmastopaneeli.fi/en/